
Doelen
Door middel van
individueel onderwijs (alle leerlingen krijgen een iPad, een tablet) zullen de
58 kerndoelen voor het basisonderwijs veel efficiënter behaald worden. Daarbij
zullen de individuele talenten van kinderen én de "vaardigheden van de
21ste eeuw" ontwikkeld worden. Die vaardigheden bestaan uit ICT,
informatie zoeken en verwerken, samenwerken en probleemoplossend en creatief
denken.
Hoe
gaat het leren in zijn werk?
Leerlingen
De leerlingen krijgen elk een iPad, die ook mee naar huis genomen mag worden. Daarop zit een Tik tik Scool Tool. Deze tool is een soort agenda. Hij registreert wanneer een kind op school komt en weer weggaat. In de tool staat het rooster van de dag. Hij registreert ook waar het kind zich binnen de school bevindt. Daarnaast zorgt de tool voor het contact tussen leerkracht en leerling en tussen de leerlingen onderling. Eén van de apps (applicaties) houdt een persoonlijke portfolio bij en gezamenlijke projecten die op school worden gedaan. De app vormt een digitaal archief met foto's, verslagen, teksten, films en dergelijke. De apps zijn afgestemd op het tempo, het talent en zelfs de leerstijl van elk individueel kind. De kinderen zitten niet meer in vaste lokalen, maar in vaklokalen en zelfs op de gang, zoals dat ook bij Daltonscholen het geval is. Uiteindelijk zullen de schooltijden en - vakanties zeer flexibel zijn. Ouders kunnen op vakantie wanneer ze willen en waarschijnlijk komen alle vormen van kinderopvang binnen de schoolmuren.
Leerkrachten
De leerkrachten worden coach, begeleider. De leerkracht plant een rooster op de Tik tik Scool Tool voor elke individuele leerling en programmeert projecten waaraan kinderen gaan werken, individueel of gezamenlijk. Hij of zij houdt de activiteiten van de kinderen in de gaten en controleert de voortgang ervan.
Ouders
Ouders kunnen thuis via internet controleren of hun kind op school aanwezig is en zelfs waar het kind mee bezig is. Ouders kunnen ook via de School Tool een activiteit "aanmaken" en kinderen kunnen daarvoor inschrijven en eraan meedoen.
Leerlingen
De leerlingen krijgen elk een iPad, die ook mee naar huis genomen mag worden. Daarop zit een Tik tik Scool Tool. Deze tool is een soort agenda. Hij registreert wanneer een kind op school komt en weer weggaat. In de tool staat het rooster van de dag. Hij registreert ook waar het kind zich binnen de school bevindt. Daarnaast zorgt de tool voor het contact tussen leerkracht en leerling en tussen de leerlingen onderling. Eén van de apps (applicaties) houdt een persoonlijke portfolio bij en gezamenlijke projecten die op school worden gedaan. De app vormt een digitaal archief met foto's, verslagen, teksten, films en dergelijke. De apps zijn afgestemd op het tempo, het talent en zelfs de leerstijl van elk individueel kind. De kinderen zitten niet meer in vaste lokalen, maar in vaklokalen en zelfs op de gang, zoals dat ook bij Daltonscholen het geval is. Uiteindelijk zullen de schooltijden en - vakanties zeer flexibel zijn. Ouders kunnen op vakantie wanneer ze willen en waarschijnlijk komen alle vormen van kinderopvang binnen de schoolmuren.
Leerkrachten
De leerkrachten worden coach, begeleider. De leerkracht plant een rooster op de Tik tik Scool Tool voor elke individuele leerling en programmeert projecten waaraan kinderen gaan werken, individueel of gezamenlijk. Hij of zij houdt de activiteiten van de kinderen in de gaten en controleert de voortgang ervan.
Ouders
Ouders kunnen thuis via internet controleren of hun kind op school aanwezig is en zelfs waar het kind mee bezig is. Ouders kunnen ook via de School Tool een activiteit "aanmaken" en kinderen kunnen daarvoor inschrijven en eraan meedoen.
Nog
meer tools en apps
De Scool Space
Op de iPad zit een app Scool Space. Dit is een virtuele speelplaats, waar de kinderen met elkaar kunnen chatten.
De Scool Projects
Onder leiding van de coach werken kinderen aan opdrachten, individueel en in groepjes via heel veel educatieve apps. Er zijn doelen gesteld en opdrachten gegeven, die de leerlingen ook moeten inleveren. Dit kan in de vorm van een tekst, een presentatie, geluid, een (teken)film, een mindmap, een e-book. De coach, de leerkracht kan daar een beoordeling voor geven.
Per project kan een leerling in een chatbox zaken met andere leerlingen bespreken. De projecten komen in een database die beschikbaar is voor andere leerlingen en andere scholen.
De Desk Learning Tracker
De leerkracht, de ouders en de leerling kunnen de vorderingen en leerresultaten volgen. Men kan zien hoeveel tijd nodig is voor een opdracht, wat het niveau van de leerling is en of er problemen waren bij het doen van de opdracht. De leerkracht kan het kind dan daarmee helpen. Het niveau van de leerlingen wordt ook onderling vergeleken.
Op de iPad zit een app Scool Space. Dit is een virtuele speelplaats, waar de kinderen met elkaar kunnen chatten.
De Scool Projects
Onder leiding van de coach werken kinderen aan opdrachten, individueel en in groepjes via heel veel educatieve apps. Er zijn doelen gesteld en opdrachten gegeven, die de leerlingen ook moeten inleveren. Dit kan in de vorm van een tekst, een presentatie, geluid, een (teken)film, een mindmap, een e-book. De coach, de leerkracht kan daar een beoordeling voor geven.
Per project kan een leerling in een chatbox zaken met andere leerlingen bespreken. De projecten komen in een database die beschikbaar is voor andere leerlingen en andere scholen.
De Desk Learning Tracker
De leerkracht, de ouders en de leerling kunnen de vorderingen en leerresultaten volgen. Men kan zien hoeveel tijd nodig is voor een opdracht, wat het niveau van de leerling is en of er problemen waren bij het doen van de opdracht. De leerkracht kan het kind dan daarmee helpen. Het niveau van de leerlingen wordt ook onderling vergeleken.
O4NT
International
In 2014 start www.o4nt.com. Nederlandstalige kinderen in het buitenland, kinderen van expats, kunnen dan zowel een Nederlandstalige als een anderstalige opleiding volgen.
In 2014 start www.o4nt.com. Nederlandstalige kinderen in het buitenland, kinderen van expats, kunnen dan zowel een Nederlandstalige als een anderstalige opleiding volgen.
Steun
Maurice de Hond heeft voor zijn Steve Jobs scholen steun gekregen uit de onderwijshoek. De minister gaf haar goedkeuring . Zo ook Wim Veen, hoogleraar Onderwijs en Technologie aan de Universiteit in Delft, Rob Martens, wetenschappelijk directeur van Look/Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek Open Universiteit, en van Luc Stevens, de voorzitter van het NIVOZ, het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken. De Onderwijsinspectie zal het reilen en zeilen van de Steve Jobs scholen goed in de gaten houden.
Natuurlijk zijn er ook tegenstanders van deze manier van werken. iPads zijn natuurlijk niet de oplossing voor taal- en leerachterstanden en voor een laag IQ. Heel veel scholen gebruiken al tablets naast boeken. De tijd zal leren hoe ICT het best kan worden ingezet in scholen.
Maurice de Hond heeft voor zijn Steve Jobs scholen steun gekregen uit de onderwijshoek. De minister gaf haar goedkeuring . Zo ook Wim Veen, hoogleraar Onderwijs en Technologie aan de Universiteit in Delft, Rob Martens, wetenschappelijk directeur van Look/Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek Open Universiteit, en van Luc Stevens, de voorzitter van het NIVOZ, het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken. De Onderwijsinspectie zal het reilen en zeilen van de Steve Jobs scholen goed in de gaten houden.
Natuurlijk zijn er ook tegenstanders van deze manier van werken. iPads zijn natuurlijk niet de oplossing voor taal- en leerachterstanden en voor een laag IQ. Heel veel scholen gebruiken al tablets naast boeken. De tijd zal leren hoe ICT het best kan worden ingezet in scholen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten