Iedere leerkracht
krijgt wel eens te maken met het verschijnsel kindermishandeling. Het is een
groot probleem binnen het onderwijs. Wat de redenen zijn, hoe je met het
probleem moet omgaan en wat zijn de gevolgen. Dit zijn hele onduidelijke vragen
voor de meeste leerkrachten.

Onderzoek
Uit onderzoek is vastgesteld dat ouders die vinden dat hun
kind een huil baby is hun kind drie maal zoveel slaan, smoren of door elkaar
schudden dan ouders die dat niet vinden van hun kind. Uit een ander onderzoek
is ook gebleken dat ruim 15 procent van de meisjes voor hun 16e het
slachtoffer is van seksueel misbruik door een verwante. Seksueel misbruik komt
dan ook vaker voor bij meisjes dan bij jongens, hierover worden ook vaak
meldingen gedaan bij AMK. In Nederland zijn er naar schatting 50.000 tot 80.000
kinderen het slachtoffer van lichamelijk of geestelijke mishandeling. Per week
sterft er minstens 1 kind aan de gevolgen ervan. Dit zijn schokkende feiten.
Dit kunnen veel leerkrachten in het basisonderwijs melden bij een intern
begeleider of bij AMK.
Impact
De impact die kindermishandeling heeft op het leven van een
kind maakt het tot een ernstig en
complex probleem. Het tast zowel het vertrouwen van het kind aan als het gevoel
van veiligheid. Als de hand die je koestert ook de hand is die je slaat, als de
stem die troost ook de stem is die je angst aanjaagt, als je geborgenheid zoekt
bij iemand voor wie je je ook moet verbergen vertrouw je niemand. Striemen en blauwe plekken verdwijnen. Maar de
geestelijke schade blijft. Voor zo een kind is het moeilijk uit te maken bij
wie of waar het wel of niet veilig is.
Wat kan een
leerkracht doen?
Wie als leerkracht geconfronteerd wordt met
kindermishandeling staat voor een lastig probleem. Hoe jonger het kind is, hoe
moeilijker het is om aan te tonen of het sprake van is. Vaak ziet het kind het
zelf niet in. En zullen de ouders ontkennen. Voor een leerkracht is het daarom
erg belangrijk om bij vermoedens gelijk aan de bel te trekken bij eventueel een
intern begeleider. Deze kan het gezin verder onderzoeken en eventueel een
gesprek aangaan. Ook zou je als leerkracht wat kleine gesprekken met het kind
aan kunnen gaan om te kijken of het kind erover zou praten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten