dinsdag 11 februari 2014

Begeleid hardop lezen

Is begeleid hardop lezen ook effectief wanneer het wordt toegepast in groepjes van drie leerlingen?

In een eerder onderzoek werd de effectiviteit van individuele leeshulp in de vorm van begeleid hardop lezen aangetoond. Auteurs laten zien dat begeleid hardop lezen ook effectief is wanneer het wordt toegepast in groepjes van drie leerlingen.



Methodiek begeleid hardop lezen houdt in dat een leerling een tekst hardop leest en daarbij begeleid wordt door een ervaren lezer. De ervaren lezer geeft de leerling feedback. Uit onderzoek is gebleken dat deze methodiek geschikt is om leerlingen met een zwakke leestechniek een inhaalslag te laten maken.
Het blijkt niet zo te zijn dat individueel begeleid hardop lezen minder effectief is dan begeleid hardop lezen in groepjes van drie leerlingen tegelijk.

Elke school heeft te maken met leerlingen die in de fase van het aanvankelijk leesonderwijs vertraging oplopen.
Individueel of in groepjes van drie, in beide vormen maken de leerlingen goede vorderingen met technisch lezen. Dit is gemeten met de AVI en de Drie Minuten Toets (DMT). In beide vormen ontwikkelt het plezier in boeken en lezen zich.

Bij een groep die geen leeshulp kreeg, daalde het leesplezier.
De verwachting was dat een verbeterde leesvaardigheid zich zou vertalen in beter begrijpend lezen en een grotere woordenschat. Deze verwachting is niet uitgekomen.

Op internet is er een handleiding te vinden over het onderzoek naar de ontwikkelde methodiek. Hierin worden alle aspecten behandeld die van toepassing zijn.
Er is een cursusboek voor ouders. In het cursusboek wordt besproken hoe ouders zelf de methodiek zouden kunnen toepassen.

De uitkomsten van het onderzoek ondersteunen het belang van vroege interventie. Want hoe langer er met leeshulp gewacht wordt, des te langer zal leeshulp geboden moeten worden om de achterstand weg te werken.

www.jsw-online.nl

(Nummer 6, jaargang 96, februari 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten