dinsdag 25 februari 2014

Lesgeven achter de tralies

In de verschillende jeugdinrichtingen in Nederland hebben de jongeren recht op onderwijs. Zij krijgen les achter de gesloten deuren van de jeugdinrichting. Waarom kiest een leerkracht ervoor om juist hier les te geven en hoe is het om in een jeugdinrichting les te geven?

In de jeugdinrichting Juvaid in het Drentse Veenhuizen zitten 42 jongeren die een strafbaar feit op hun geweten hebben. Ze wonen in een kamer en een gezamenlijke leefruimte op het omheinde terrein van de inrichting. Op doordeweekse dagen van 9.00 tot 15.15 gaan ze naar Portalis, de school aan de overkant van de inrichting.
Iedere leerling volgt zijn eigen programma. Op een whiteboard in het kantoor staan de namen van de jongeren met daarachter het opleidingstraject dat ze volgen. Het varieert van arbeidsmarkt gekwalificeerd assistent dat vmbo-uitvallers toegang verschaft tot mbo niveau 2, tot vmbo, havo en mbo.

Jan Rigter (45) geeft nu drie jaar les in de jeugdinrichting in Veenhuizen. Na de pabo werkte hij jaren als invaller op basisscholen in de regio Groningen. Via een buurvrouw, die ook bij Portalis werkte, kwam hij hier terecht. Hij zorgt ervoor dat hij de dossiers van alle leerlingen goed kent, zodat hij zijn handelen optimaal kan afstemmen op hun gedrag en behoeften. Het delict dat de jongeren hebben gepleegd speelt geen rol in de klas. Het is belangrijk voor de jongeren om vooruit te kijken en niet achteruit te blijven kijken. Het resultaat dat je bereikt met de leerlingen verschilt per jongere enorm. Sommige jongeren zie je jammer genoeg vaak terug en sommigen blijven op het juiste pad. Dit geeft veel Jan Rigter veel voldoening.

Het originele artikel komt uit het Onderwijsblad van 23 maart 2013. Het Onderwijsblad is een vaktijdschrift samengesteld en uitgebracht door de algemene onderwijsbond.


1 opmerking:

  1. Duidelijk, mooi en informatief artikel. Je gebruikt een aantal lastige woorden, maar toch leest het fijn weg.
    De titel van het artikel is pakkend. Toen ik het zag, wilde ik het direct lezen.
    In de laatste alinea gebruik je een soort link. Deze link verwijst mij door naar de site van De Algemene Onderwijsbond. Het staat netter om dit in hoofdletters in het artikel te plaatsen.
    Bij labels heb je bij een hoofdletter gebruikt waar dit juist niet moet (zie 'Opdracht 2'). Dit zou je nog even kunnen aanpassen.
    Artikel ziet er mooi uit en is interessant om te lezen. Top!
    Anne Slenters

    BeantwoordenVerwijderen