woensdag 12 februari 2014

Onderwijs op maat met tablets

Is het leerzaam en effectief om te werken met tablets binnen het onderwijs? Na aanleiding van het artikel 'Onderwijs op maat met tablets' uit het vakblad schooljournaal schrijf ik hier over.
Sinds april 2011 weten de brugklassers van het Hondsrug College te Emmen namelijk niet beter. Daar wordt alleen nog maar gewerkt met de tablet.


De directeur van het Hondrsug College kwam met het team tot de conclusie dat het huidige onderwijs niet meer past bij deze tijd. De school was op zoek naar een manier waardoor het rendement stijgt en de kwaliteit verbetert, docenten worden ontlast en dat leerlingen ervaren dat onderwijs ook gewoon leuk is en van deze tijd.

Versteeg(de directeur) kreeg hulp van een ict-bedrijf om de leerling weer centraal te stellen en maatwerk te bieden. Het ict-bedrijf kwam met technieken waarmee de school zou kunnen gaan werken. De techniek is leren op maat met behulp van een tablet. Met leren op maat kan ieder kind zich op zijn eigen niveau ontwikkelen. Er wordt gewerkt met profielen van leerlingen. Deze profielen bevatten informatie een leerling zoals niveau en snelheid. De software zorgt ervoor dat elke leerling, op basis van het profiel, de oefeningen krijgt die het beste bij hem of haar passen.

De directeur vindt dat er te weinig wordt gewerkt met tablets op andere scholen. Nu heeft een docent één methode, één les en één oefening voor 30 verschillende leerlingen. Hij zegt dat iedere leerling anders leert en anders is. Hij vindt het goed om maatwerk aan te bieden op basis van leerstijl, leervoorkeur en niveau. 

Ook ik vind het goed om iedere leerling op zijn of haar eigen niveau te laten werken. Zo kan iedere leerling zich ontwikkelen op zijn eigen manier. Want als een hele groep dezelfde lesstof krijgt en dit niet aansluit op het niveau van de leerlingen, heeft dit weinig effect op het leren. 

Sommige docenten zijn bang dat kinderen niet meer leren schrijven. 'Maar waarom zou je hier bang voor zijn?' zegt Versteeg. Hij vindt het belangrijker dat een kind goed leert typen omdat dit een nieuwe manier van schrijven zou moeten zijn.

Ik ben het er niet mee eens dat een leerkracht een  kind goed leert typen en het schrijven laat voor wat het is. Ik denk namelijk dat schrijven altijd wel blijft. Het is handig om te kunnen schrijven voor een boodschappenlijstje bijvoorbeeld, maar schrijven is ook goed voor de motoriek. 

Op het Hondsrug College in Emmen zijn ze dus heel positief over het op maat werken met tablets. 
Enerzijds vind ik het ook positief. Je hoeft niet meer handboeken en werkboeken te bestellen, het is minder voorbereiding voor de leerkracht en het werkt overzichtelijk. Er moeten natuurlijk wel goede leerzame  apps zijn met goede oefeningen. De moeilijkheidsgraad moet goed worden opgebouwd. 
Ik denk dat leerlingen het erg leuk zouden vinden om te werken met tablets.

Anderzijds ben ik wat minder positief over het op maat werken met tablets. Als er een internetstoring is, is er een groot probleem. Je kunt dan niets omdat alle apps via internet zijn. Ook vind ik het een nadeel dat de leerlingen weinig tot niet zullen schrijven. Mij lijkt het een goed idee om op scholen het werken op tablets door te zetten. Wel vind ik dat er afwisseling moet zijn in werken op de tablet en werken in een werkboek. 



1 opmerking:

  1. Hoi Roos,

    Je hebt een leuk en goed artikel geschreven. Ik vind het een interessant onderwerp en daardoor is het artikel ook leuker om te lezen. Je hebt een goede lay-out en het ziet er overzichtelijk uit. Je hebt het in alinea's verdeeld en je hebt er een bijpassend plaatje bij gedaan.

    De inleiding had je alleen beter dikgedrukt kunnen maken, omdat het dan aantrekkelijker is om te lezen. Goed dat je tussendoor je eigen mening hebt gegeven en dat schuingedrukt hebt gemaakt.

    Lees het de volgende keer nog wel even goed door, want je hebt een paar foutjes gemaakt. Je hebt bij alinea 2 heb je bij de laatste regel 2 keer dat geschreven en bij alinea 3, regel 5 ben je een woord vergeten.

    Ook is het artikel heel recent, want het is nog niet zo lang dat er wordt gewerkt met tablets. Het komt steeds vaker voor dat scholen er mee willen werken. Daarom is het artikel zeker bruikbaar voor in de praktijk.

    Goed gedaan!

    Groetjes Léonne

    BeantwoordenVerwijderen