dinsdag 11 februari 2014

Non Verbal Learning Disabilities

Kinderen met Non Verbal Learning Disabilities (NLD) hebben problemen met het verwerken van non-verbale informatie. Ze komen verbaal vaak zeer vaardig over, maar hebben moeite met het verwerken van zintuigelijke prikkels. NLD is soms moeilijk te herkennen, omdat bepaalde kenmerken zich ook bij andere ontwikkelingsstoornissen voordoen. De problemen uiten zich in de motoriek, het ruimtelijk inzicht, het inzicht in oorzaak-gevolg-relatie en de schoolvaardigheden zoals rekenen en schrijven.



Kinderen met NLD zijn verbaal vaak erg goed. Ze hebben vaak ook een goed geheugen. Daardoor duurt het vaak ook een poos voordat mensen in de gaten hebben wat er aan de hand is. Ze worden door de mensen in de omgeving vaak als bijdehand gezien, omdat ze alles zo goed weten te verwoorden. Het probleem is met alle niet-talige vakken. Vandaar ook het non verbale. Ze blijven vragen stellen en praten als ze iets niet begrijpen. Volgens Van Der Graag heeft 90 % van de kinderen met NLD ook het Syndroom van Asperger.

Voor de kinderen die NLD hebben kost een dag veel moeite, ze zijn erg intensief in het beleven en moeten meer moeite doen om op te letten. Aan de buitenkant zie je dit niet!

Hierbij zijn een aantal vaardigheden die de kinderen met NLD vaak goed hebben ontwikkeld:

  • Luisteren heel graag naar wat verteld wordt.
  • Auditief geheugen
  • Oog voor detail
  • Betrokken en zorgzaam
  • Spelling/Taal
  • Algemene kennis


Daarnaast zijn er ook een aantal vaardigheden waar de kinderen met NLD veel moeite hebben:

  • Ruimtelijk inzicht
  • Sociale omgang
  • Probleemoplossend werken
  • Emotioneel stabiliteit
  • Aanpassen aan nieuwe omstandigheden
  • Motoriek
  • Prikkelgevoeligheid
Ieder kind met NLD is uniek. Het is bij ieder kind een groot verschil waar het meer moeite mee heeft of waar het goed in is. Het wil echter niet zeggen dat alle kinderen met NLD uitblinken in taal. Sommige vinden dit alsnog erg lastig. Hierbij hebben ze moeite met gezichtsuitdrukkingen,  aan de handgebaren die mensen bij sommige uitdrukkingen maken of het trekken van een conclusie. 

Om kinderen met NLD het best te begeleiden kan je van te voren de kinderen goed voor te bereiden op een nieuwe situatie, structuur en regels. Bespreek mogelijkheden en schoolsituaties van te voren met de het kind. Het kind moet in zijn eigen tempo kunnen werken en het verwerken van de lesstof. Geef het kind hier dan ook goed de ruimte in. 

Daarnaast kunt u ook contact opnemen met een remedial teacher, die kan u helpen met de ontwikkeling van en de regels.
Ook kan de omgeving voor kinderen met NLD een goede ondersteuning zijn. Als de situatie op school en thuis positief zijn, voelt het zich sneller veilig. Houdt het daarom ook overzichtelijk voor het kind. Het kind vind een straf ook heel erg. Probeer dit te voorkomen! Je kunt dit doen door het probleem te achterhalen.





1 opmerking:

  1. Hallo Annet.
    Het artikel dat je geschreven heb is erg duidelijk! Het is een erg interessant onderwerp.
    Je hebt het goed opgebouwd, waardoor het prettig is om te lezen. Je taal gebruik is goed, hierdoor lees je de tekst makkelijk. Je lay-out is ziet er goed uit, erg overzichtelijk.
    Je zou misschien kopjes toe kunnen voegen bij de alinea's.

    De stoornis heb je duidelijk uitgelegd. Na het lezen van jouw artikel weet je precies wat NLD inhoudt.
    Je spelling en woord keuze heb je goed gedaan.

    Je hebt een duidelijk stuk geschreven over de begeleiding. Dit is erg handig voor de praktijk. Door het stuk weet ik nu hoe ik een kind het best kan begeleiden.

    Groetjes,
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen