dinsdag 11 maart 2014

De MR

Schooljournaal                    
 Nr. 11 11-06-2011                                                                                                                              CNV Onderwijs

MR-leden hoeven niet geschoold te zijn. het is misschien wel prettig voor hen, maar het is geen must. Peter Magneé ziet het meer als zijn 'denktank', al zijn ideeën uitwisselen met de school.
Willeke van der Brug kwam vorig jaar bij de medezeggeschapsraad. De directeur van de school was net vertrokken en de MR was er nauwelijks van de grond gekomen, doordat de vorige directeur ruim 25 jaar de leiding heeft gehad.
De MR-raad is nu samengesteld en telt twee leden vanuit het team, twee ouders en een adviserende ouder. Het lidmaatschap van de MR werd op deze school lang als een plicht gezien. Waar het Willeke van der Brug vooral om gaat is dat de Mr meedenkt over de ontwikkelingen op school. Daarom probeert ze alle onderwerpen bij te houden, zo blijft ze nauw betrokken tot de andere leden van de MR.

Jos de Goede is voorzitter van de MR op een school in Heerhugowaard. Hij zit op veel meer afstand van het schoolbestuur dan Willeke van der Brug. Jos vindt het werk en dat combineert hij met lesgeven op een andere school. Sinds de jaren 80 is hij al actief als MR-lid. Hij adviseert, samen met de andere MR-leden op bestuursniveau en denken mee bij de besluiten die de school neemt.

Volgens Jos de Goede is er veel verbeterd als hij terugkijkt naar het begin van de MR. Het schoolbestuur neemt de MR nu serieus en het is geen clubje meer dat 's avonds bijeen moet komen om dingen te bespreken. Nu is er gewoon overdag tijd vrijgemaakt waarop de MR-leerkrachten vrij krijgen uit de groep om ook bij de bijeenkomst te kunnen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten