maandag 3 maart 2014

Steve jobs school

Steve Jobs was de topman en medeoprichter van Apple. In 2007 kwam hij op het idee om een soort Wiki-systeem te ontwikkelen voor scholen. Kinderen zouden met computers gaan leren en niet meer met boeken. Door het individuele onderwijs zullen de 58 kerndoelen voor het basisonderwijs veel makkelijker behaald worden. Daarbij zullen de individuele talenten van kinderen en de vaardigheden van de 21ste eeuw ontwikkeld worden. Die vaardigheden bestaan uit ICT, informatie zoeken en verwerken, samenwerken en probleemoplossend en creatief denken.

Hoe werkt de ipad?Leerlingen
De leerlingen krijgen allemaal een iPad, die ze ook mee naar huis mogen nemen. Daarop zit een Tik tik Scool Tool. Deze tool is een soort agenda. Hij registreert wanneer een kind op school komt en weer weggaat. In de tool staat het rooster van de dag. Hij registreert ook waar het kind zich binnen de school bevindt. Daarnaast zorgt de tool voor het contact tussen leerkracht en leerling en tussen de leerlingen onderling. Eén van de apps houdt een persoonlijk portfolio bij en gezamenlijke projecten die op school worden gedaan. De app vormt een digitaal archief met foto's, verslagen, teksten, films en nog veel meer. De apps zijn afgestemd op het tempo, het talent en de leerstijl van elk kind. De kinderen zitten niet meer in vaste lokalen, maar in vaklokalen en ook op de gang, zoals dat ook bij Daltonscholen zo  is. De schooltijden en - vakanties zullen uiteindelijk zeer flexibel zijn. Ouders kunnen op vakantie wanneer ze willen en waarschijnlijk komen alle vormen van kinderopvang binnen de schoolmuren.

Leerkrachten
De leerkrachten worden een coach voor de kinderen. De leerkracht plant een rooster op de Tik tik Scool Tool voor elke individuele leerling en er staan projecten op waaraan kinderen gaan werken, individueel of gezamenlijk. Hij of zij houdt de activiteiten van de kinderen in de gaten en controleert de voortgang ervan.

Ouders
Ouders kunnen thuis via internet controleren of hun kind op school aanwezig is en zelfs waar het kind mee bezig is. Ouders kunnen ook via de School Tool een activiteit aanmaken en kinderen kunnen daarvoor inschrijven en eraan meedoen.

Mijn mening Zoals het hier beschreven staat ziet het er heel goed uit vind ik. De kinderen kunnen hun eigen gang gaan. De leerkrachten zien wat ze doen en de ouders kunnen ook zien wat ze doen en of ze op school zijn. Alleen zitten kinderen de hele dag achter een ipad. Thuis en op school! Ook is het niet goed voor kinderen. Ze zien alleen maar de hele dag een scherm voor zich. Ze kunnen niks maar aanraken. Ze schrijven niet meer. Zo wordt hun motoriek niet gestimuleerd. 
Een voorbeeld met werken met ipads vind u in dit filmpje: 


 

1 opmerking:

  1. Leonne,
    Interessant onderwerp, leuk om te lezen. Denk wel aan je woordkeuze, zijn het jouw woorden en weet je wat ze betekenen ?
    Goede inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen