67 Jaar geleden wist niemand wat Autisme was. Leo Kanner (13 juni 1894 - 3 of 4 april 1981) was de eerste arts in de VS die de titel van kinderpsychiater kreeg. Hij publiceerde in 1943 zijn eerste artikel over kinderen met psychiatrische problemen.
In dit boek publiceerde Kanner een artikel genaamd "Autistic Disturbances of Affective Contact." Dit artikel beschrijft voor het eerst de diagnose "Klassiek Autisme". Kanner wist toen nog niet hoe belangrijk zijn artikel zou worden. Tegenwoordig is het artikel, gepubliceerd door Kanner, de grondlegger voor al het onderzoek dat wereldwijd naar Autisme wordt gedaan.
Klassiek autisme is een autismespectrum stoornis. Autismespectrum of autistisch spectrum is een verzamelnaam van diverse soorten autisme. Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in
de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag.

De stoornis kan niet genezen worden. Een persoon met een ernstige vorm van autisme kan niet zelfstandig leven. Vroeger dacht men dat alleen mensen met een verstandelijke handicap autistisch konden zijn. Tegenwoordig wordt autisme als grotendeels onafhankelijk van de intelligentie beschouwd. Wat de oorzaken van autisme betreft, zijn er nog maar weinig goed onderbouwde conclusies. Voor iedereen betekent autisme iets anders. Veel verschillende (belemmerende en beschermende) factoren bepalen de mate waarin iemand 'last' heeft van zijn/haar autisme.
Is er wat te doen tegen autisme?
Autisme is niet te genezen. Met autisme kun je wel leren omgaan. Voor zowel de persoon die autisme heeft als de personen die te maken hebben met iemand met autisme. Omdat veel mensen met autisme, zonder de juiste begeleiding, veel ontwikkelingskansen missen is het van groot belang dat deskundigen betrokken zijn bij in de stimulering van de ontwikkeling. Dat begint al op jonge leeftijd. Een kind met autisme loopt de kans snel in zijn/haar (sociaal-emotionele) ontwikkeling achter te raken. Begeleiding die zich richt op het wegwerken/beperken van de achterstand is essentieel.
Positieve ervaringen met leeftijdsgenoten vergroot het gevoel van eigenwaarde, verlaagt de sociale angst en vergroot de adequate sociale vaardigheden.
Het is belangrijk om een situatie te creëren die uitnodigt tot het ontwikkelen van vaardigheden, waarbij er een proces in gang wordt gezet die tot doel heeft de sociale omgeving te versterken. Hierbij is het vermogen te kunnen denken in de mogelijkheden, veel meer dan te denken in belemmeringen of onmogelijkheden. Wat je moeilijk vind is toch te leren, wat je echt niet kunt is te accepteren. Klik Hier voor meer informatie over klassieke autisme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten