maandag 17 maart 2014

Steve Jobscholen

Steve Jobs was de topman en medeoprichter van Apple. Hij kwam in 2007 met het idee om een systeem te ontwikkelen voor scholen. Leerlingen zouden dan met computers werken en niet meer met boeken. Maurice de Hond heeft dit idee voor Nederland opgepakt. De scholen die meedoen werken met iPads. Het systeem wordt O4TN genoemd. Dit staat voor Onderwijs (O) Voor (4) een Nieuwe (N) Tijd (T).


De leerlingen krijgen individueel onderwijs. Elke leerling krijgt namelijk een iPad. Hierdoor zullen de kerndoelen van het basisonderwijs efficiënter behaald worden. Individuele talenten van leerlingen en 'vaardigheden van de 21ste eeuw' zullen daarbij ontwikkeld worden. De vaardigheden bestaan uit informatie verwerken en zoeken, samenwerken, probleemoplossend werken, creatief denken en ICT.

Op de iPad die elk kind dus bezit is een Tool geïnstalleerd. Deze tool heet de Tik Tak Scool Tool. Dit is een soort agenda. De agenda registreert wanneer een leerling op school is en wanneer het weer naar huis gaat. Ook kan het zien waar de leerling zich in het schoolgebouw bevindt. In deze tool is ook het dagrooster te vinden. Voor contact tussen de leerkracht en leerling en tussen leerlingen onderling zorgt de tool ook. in één van de applicaties van de tool is een persoonlijk portfolio te vinden. Dit vormt een digitaal archief met foto's, filmpjes, verslagen, teksten en nog veel meer. Hierin zijn ook gezamenlijke projecten te vinden die op school gedaan worden. Er zijn ook applicaties waar leerlingen met elkaar kunnen chatten. Dit wordt de virtuele speelplaats genoemd. Alle applicaties zijn afgestemd op het werktempo, het talent en de werkwijze van de leerling. Zoals ook bij Daltononderwijs zitten de leerlingen niet in vaste lokalen maar in vaklokalen en op de gang.

Leerkrachten plannen een rooster op de Tool voor elke individuele leerling. Ook programmeert de leerkracht projecten waar de leerlingen aan werken. Dit kan zowel individueel als gezamenlijk zijn. De leerkracht houdt de activiteiten en de voortgang nauwlettend in de gaten.

Ouders kunnen thuis via het internet kijken of hun kind op school is. Ook kan thuis bekeken worden waar het kind mee bezig is op school.

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Anneriek,
    Ten eerste wil ik je complimenteren met de interessante en uitdagende artikelkeuze. Ik was meteen benieuwd naar het artikel en heb het met veel plezier gelezen. Ik vind het een nieuwe geweldige ontwikkeling in het onderwijs zowel voor kinderen met beperkingen op het speciale onderwijs en kinderen van het reguliere onderwijs zullen hier veel aan hebben. Ik vind dat je de belangrijke aspecten van deze nieuwe ontwikkeling goed hebt verwoord in je artikel, tevens zijn mij nog geen spelfouten opgevallen. Ik hoop dat deze nieuwe interessante ontwikkeling veel scholen zal bereiken.
    Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anneriek,
    Het artikel ziet er goed uit. Er zitten, volgens mij, geen spelfouten in en het is duidelijk geschreven. De begrippen zijn duidelijk beschreven en je lijkt ze zelf ook te begrijpen. Ook heb je er een leuke afbeelding bij die bij de tekst past. Alleen zou ik Tool nog even hebben uitgelegd.

    Groetjes, Femke

    BeantwoordenVerwijderen