dinsdag 25 maart 2014

ADD: Aandachtekortstoornis

Een kind dacht niet stil kan zitten, zijn of haar aandacht niet bij de les kan houden en meerdere opdrachten niet kan onthouden? Dit klinkt als ADD maar dit moet natuurlijk eerst vast gesteld worden. ADD staat voor Attention Deficit Disorder. In het Nederlands: Een aandachtstekort stoornis. Maar hoe ga je hier als leerkracht mee om?


Wat is ADD ? 
ADD is een biologisch gebaseerde stoornis.
Dit betekend dat het genetisch bepaald is en dat het dus erfelijkheid een een grote rol speelt. ADD heeft te maken met kleine verschillen in de hersenen. Het lijkt er op dat het te maken heeft met twee stofjes die informatie aansturen tussen verschillende hersencellen.  Specifiek in het gebied waar je concentratie en aandacht zit.
Kinderen met ADD is hyperactiviteit niet of nauwelijks aanwezig.

Kinderen met ADD vallen vaak niet op omdat ze geen druk gedrag vertonen in tegenstelling tot ADHD. Kinderen met ADD vertonen eerder passief gedrag, zijn rustiger, dromeriger en worden vaak bestempeld als lui. 

Kenmerken: 
Kenmerken van kinderen met ADD zijn
  • niet voldoende aandacht voor details, veel slordigheidsfouten in werk
  • moeite aandacht bij taken te houden 
  • lijkt niet te luisteren als er direct gesproken wordt
  • volgt aanwijzingen niet op en maakt taken vaak niet af
  • moeite met het organiseren van activiteiten
  • vermijden van activiteiten die om een langdurige inspanning vragen (geestelijke inspanningen)
  • raakt dingen kwijt 
  • gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels 
  • vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden

Begeleiden van kinderen met ADD op school
Kinderen met ADD zijn niet dom! Ze hebben een normale inteligentie maar kunnen zich niet concentreren. Ze vergeten veel dingen en kunnen geen drie taken tegelijk onthouden. Er zijn verschillende begeleidingsmogelijkheden voor kinderen. Deze ga ik hier onder verder uitleggen. 

  • Stel duidelijk regels: Zo weten ze waar ze aan toe zijn en weten ze wat ze kunnen verwachten. 
  • Spreek waardering uit bij gewenst gedrag: Zo krijgt het kind zelfvertrouwen
  • Geef extra aandacht bij moeilijke instructies of een nieuwe situatie: Door een extra uitleg zal het kind het begrijpen. Geef het wel de tijd om het te begrijpen
  • Stel een time-out in bij oplopende spanningen: Een stoeltje in de gang waar het kind rustig kan worden
  • Wees gestructureerd: Door bijvoorbeeld een takenkaart of een planning op het bord hoeft het kind zich niet steeds de opdrachten te herinneren 
Maar wees er vooral van bewust dat het gewoon een kind is en het hoeft niet behandeld te worden als een klein kind. Het kan veel meer dan er soms gedacht wordt. In dit filmpje wordt ook uitgelegd hoe het in het passend onderwijs gaat met kinderen met ADD.




1 opmerking:

  1. Hoi Femke.

    Je stuk over ADD heb je duidelijk beschreven. Het is prettig om te lezen.
    Je lay-out ziet er goed uit en de tussenkopjes zorgen voor overzicht.
    Het filmpje dat je hebt toegevoegd sluit goed aan bij wat je verteld hebt.

    De tips die je geeft kan je goed toepassen in de praktijk. Dit vind ik erg fijn, want ik heb zelf in de klas ook een kind met ADD. Het is daarom handig om nog eens tips te lezen hoe je het kind het beste kan begeleiden.

    Je inleiding is kort maar krachtig. Je weet precies waar het over gaat.

    Liefs,
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen