maandag 17 maart 2014

Digitale leeromgeving voor hoogbegaafde kinderen

Voor slimme kinderen is het onderwijs vaak te makkelijk. Zij vervelen zich, en kunnen langzaam hun interesse verliezen in de leerstof. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om deze kinderen op hun eigen niveau uit te dagen. Acadin is een digitale leeromgeving die slimme en hoogbegaafde kinderen op de basisschool uitdaging biedt.

Acadin biedt een digitale leeromgeving voor het organiseren van verrijkingsonderwijs. Vanuit deze omgeving is er de beschikking over een breed en wisselend aanbod van geschikte verrijkingsmateriaal voor talentvolle en (hoog)begaafde leerlingen.
Uit deze verzameling met rijke, uitdagende leeractiviteiten kunt u gericht zoeken op o.a. vak-/interessegebied, leerniveau, leer- en denkvoorkeuren. Zo kan er met leerlingen een passend aanbod worden samengesteld. Leerlingen kunnen zelf natuurlijk ook zoeken naar leeractiviteiten die hen aanspreken om mee aan de slag te gaan.
Juist bij het werken aan verrijkend leermateriaal is begeleiding en feedback belangrijk. Om dit efficient te organiseren, kunnen meerdere begeleiders worden gekoppeld aan de leerling. De samenwerking met collega-leerkrachten en andere betrokkenen die een rol kunnen spelen in de begeleiding van leerlingen wordt hiermee gefaciliteerd. De afstemming tussen aanbod in de eigen klas en eventueel daarbuiten (in bijvoorbeeld een verrijkingsklas) is eenvoudiger te organiseren.
 
Het uitgangspunt van Acadin is dat de individuele leerling centraal staat en dat iedere leerling uniek is. Acadin biedt de mogelijkheid om verrijkingsmateriaal te vinden dat aansluit bij de mogelijkheden  van de leerling. Deze zijn opgenomen in het leerlingprofiel. Op deze manier kan doelgericht gewerkt worden aan een doorgaande ontwikkeling. Dit sluit aan bij de doelstellingen en werkwijzen voor opbrengstgericht en handelingsgericht werken.
 
 

2 opmerkingen:

  1. Beste Saskia, ik wil je een compliment geven over dit artikel. Wat ziet het er netjes uit.. Goede lay-out, juiste alinea's en door het filmpje nodigt het uit om te lezen. Inhoudelijk zit het artikel goed in elkaar, het is één geheel. Vooral de inleiding vind ik sterk. Mensen die dit lezen weten precies wat ze van dit artikel kunnen verwachten. In de praktijk zullen ze hier zeker iets aan hebben. Dit komt omdat je er ook uitgangspunten van Acadin in hebt verwerkt. Ik denk dat als je nog een afbeelding of link toegevoegd zou hebben het artikel helemaal top zou zijn. Je nederlands is erg goed, Saska. Goed artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed artikel sas, je schrijft erg duidelijk en overzichtelijk! Het leuke aan je artikel is dat je er ook een filmpje bij hebt gedaan, dat voegt echt iets toe aan het artikel! Je hebt gebruik gemaakt van een duidelijke lay-out en daardoor lees je makkelijk door je artikel heen!
    Een dikke duim, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen