dinsdag 25 maart 2014

Jongens willen een meester!


Veel scholen zijn blij als ze één man in het team hebben. Op een Daltonschool in Rotterdam zijn zes meesters in de onderbouw. Ditok uitzonderlijk. In dit artikel vertellen Jan en Jos over hun motivatie om de onderbouw te kiezen. Daarbij bespreken zij ook de voordelen, die je als meester hebt in de omgang met jonge kinderen.

In de literatuur wordt beweerd dat mannen niet snel de onderbouwkizen omdat daar weinig uitdaging in te vinden is. Jan ziet dat anders. Je bent juist bezig met cruciale dingen. Je helpt kinderen in de speelse fase waarin ze zich oriënteren op de wereld. Je moet daarvoor goed kunnen observeren, voor het juiste kind het beste aanbieden en dit helder communiceren met de ouders.

Ook het imago van de onderste groepen van de basisschool weerhoudt mannen om daarin te gaan werken. Deze groepen vormen al snel een vrouwenwereld waar je je als man niet snel thuis voelt. Jan herkend dit imagoprobleem. Als hij aan de buitenwereld vertelt dat hij met kleuters werkt, ziet hij vaak gekke gezichten. Dat merkt hij ook vaak aan Turkse en Marokkaanse ouders. Ze zijn niet gewend dat er een meester in groep 1-2 staat. Jos vertelt dat hij dat imagoprobleem niet ziet. Misschien komt dat omdat ouders er in groep 1-2 al aan gewend zijn geraakt. Er zijn zelfs ouders die aangeven bij een inschrijfformulier dat ze voorkeur hebben voor een meester in de kleutergroep!

De meerwaarde van een meester voor jonge jongens herkent Jan ook in de praktijk. Hij geeft daar ook een mooi voorbeeld van. Op De Margriet hebben ze verschillende schoolpleinen. Rond een van die pleinen zijn struiken en kleine bomen met paadjes ertussen. Hierin klauteren en klimmen de kinderen. Jan wilde de klimconstructie veranderen en ging aan de slag met een hamer en spijkers. Onmiddelijk stonden er vijf of zes jongens om hem heen. Ze wilde Jan helpen en stelden allerlei vragen. De meisjes speelden verder met hun springtouw/duikelstang. Dit vind Jan een mooi voorbeeld van de meerwaarde in de onderbouw. Juffen zie je niet zo snel spijkers en hamers in de weer.
Jos voegt toe: 'ik denk inderdaad dat meesters net even iets meer werk maken van het rekenonderwijs, techniek of computer in de klas. Het is belangrijk dat jonge kinderen dat krijgen aangeboden.'

 
Bron: HJK




2 opmerkingen:

  1. Hoi jantine,

    Wat een leuke titel. Ik ben het er zelf dan ook helemaal mee eens. Het zou erg goed zijn als er meer mannen in het onderwijs komen.
    Ik begrijp ook dat veel mensen het raar vinden als er een kleuter meester is. Het is natuurlijk ook totaal niet doorgaans, z'on kleuter meester.
    Ik vind dat je een mooie samenvatting hebt geschreven van het artikel? Ik mis alleen je link. Dat is wel jammer. Daardoor weet ik niet wat je nog meer had kunnen vertellen.
    Het is leuk dat je in je artikel ook een voorbeeld geeft van kleuter meester jan. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe het nou eigenlijk is voor een kleuter meester zelf.
    En nog 1 kleine tip voor de volgende keer, lees je artikel nog een keer door, je hebt namelijk een aantal woorden aan elkaar getypt en wat spelfoutjes gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jantine,

    Wat een pakkende titel! Er zijn veel vrouwen in het onderwijs, en als er meer mannen zouden komen zou dat een stuk beter zijn. Dat het bijzonder is dat er een meester voor de klas staat is een feit! Leuk voorbeeld over de kleuter meester Jan. Hij gaf een beeld over hoe het is om kleuter meester te zijn.
    Voor de volgende keer zou ik ook zoals Daphne zei je artikel even nog een keer goed doorlezen voor de spellingsfouten. Verder ziet het er top uit!

    BeantwoordenVerwijderen