dinsdag 18 maart 2014

Kleuters worden dommer van de iPad

Kleuters worden dommer van de iPad


Niet alleen thuis maar ook op scholen word steeds meer gebruikt gemaakt van technologie. Tegenwoordig heb je zo veel variaties. Eerst was de computer al een wonder en nu zitten kinderen op de basisschool al met een eigen ipad op hun schoot. En dan niet alleen in de bovenbouw maar ook in de kleutergroepen word en ook steeds meer gebruik van gemaakt.
Veel mensen en dan vooral ouders vragen zich af of het goed voor hun kind is om al zo vroeg
daarmee te beginnen.
Volgens de deskundige Manfred Spitzer worden de kleuters er alleen maar dommer van.Volgens hem is het belangrijk om de hersens van die kleintjes te trainen. Dat gebeurt door doorleefde ervaringen, driedimensionale ervaringen. En dus niet door het tweedimensionale scherm.
 
Voor jonge kinderen is het dus belangrijk dat ze niet alleen maar bezig zijn met de digitale les vormen. Maar dat ze heel veel zelf ervaren. Als er een les word gegeven over de natuur leren kleuters en peuters beter als ze lekker naar buiten gaan om te kijken wat daar allemaal is. Wat daar groeit en bloeit. Zo zien ze wat er gebeurd en daardoor onthouden ze het ook beter.

Je hoort tegenwoordig steeds vaker dat er veel kinderen zijn met concentratie problemen. Volgens deskundigen komt dat ook door de computer. De computer gaat veel te snel voor kleuters. Ze kunnen de informatie niet verwerken in hun hersenen.

Kleuters die veel achter elektronische apparaten zitten isoleren zich ook van de buitenwereld.
Het leven met de computer is afstandelijk en zonder menselijke warmte. De sociaal-emotionele ontwikkeling loopt daardoor gevaar. Communicatie met de volwassene wordt beperkt en misschien verstoord. Ze praten minder met elkaar, waardoor de ontwikkeling van de uitdrukkingsvaardigheid in gevaar komt.

Ik heb deze informatie van deze Website.





1 opmerking:

  1. Hoi Daphne,
    Je hebt een mooi artikel geschreven. Ik ben het er zelf helemaal mee eens. Het is veel beter voor kleuters om dingen te ontdekken door het zelf te ervaren.
    Ik herken dit niet vanuit de praktijk. Bij mij op stage werken ze niet met de Ipad. Voor rekenen en taal zou het wel erg handig kunnen zijn. Op die manier weet de leerkracht wat de leerling al kan en hier kan hij verder op inspelen.
    Je lay-out ziet er goed uit! Alleen hebben sommige woorden een ander lettertype bij mij, ik weet niet of dat de bedoeling is?

    BeantwoordenVerwijderen